English summary: We have started a new apairy to getclose to rape seed. The spot seems to be a super place since there are loaded with good bee flowers such as salix, maple, fruit and berries but also a flower that we havent seen before: Winter cress. The lower image show fake swarmcell that most colonies produce without actually being close to swarm. We usually just remove them since it does not provide any information whether the colony is about to swarm.
För att komma närmare rapsen har vi invigt en ny bigård där vi har placerat våra starkaste samhällen. Det har visat sig att detta ställe har precis allting utöver rapsen; Sälg, lönn, skuggmorell, äpple, björnbär, hallon och något vi aldrig sett förut – sommargyllen. Bina har fått en bra uppbyggnad och har nu mer än 10 ramar yngel vilket ser otroligt bra ut inför nästa vecka då rapsen börjar blomma på riktigt.
Sommargyllen verkar attrahera bina
Så här års får man hålla koll på att bina inte förbereder svärmning men man får inte drabbas av panik om man ser “träningsceller”. Bina gör ofta celler som ser ut att vara svärmceller men visar sig vara tomma och dessa brukar vi bara peta bort. De flesta samhällen gör sådana celler utan att för den skull förbereda en svärm så man ser bara till att drottningen har utrymme så brukar det gå bra.
Bina “övningskör”. INgen fara det är bara att ta bort dem.
English summary: First days with some nice wheather so we made our first nuc of the year. It’s important to ensure plenty of honey and pollen in the nuc since they will not be able to forage for some time. We also started the sun driven wax melter which will extract all the wax from the old combs. Wax cubes can be transported anytime so it make the exchange to new foundation so much easier.
I helgen var det över 20 grader varmt och då passade vi på att göra årets första avläggare från ett av våra starkare samhällen som dessvärre har lite för mycket attityd. De verkar ha 100% resistens, så vi behåller gärna linjen men vill slippa humöret, varför vi drar upp en ny drottning från samhället och parar den i Öxabäck. Vi brukar alltid få snälla bin med resistens där, så vi hoppas det blir en bra drottning även denna gång så vi kan byta ut gammeldrottningen senare i sommar.
Årets första avläggare. 1 ram med yngel och lite ägg, en honungsram och en pollenram. Måste finnas bin så de täcker allt yngel
När kvicksilvret visa över 20 grader C är det dags att köra igång solvaxsmältaren. Istället för 15 säckar med gamla ramar blir det 8-10 kg vax som vi byter in mot nytt präglat vax. Smält vax får man transportera när som helst på året
English summary: We had a good winter survival this year, with only 6% winter loss. However, some survivals are very weak with only a few frames of bees. We also noticed that colonies with 4-5 frames of bees in early March seemed to lost quite many bees during March and early April. One may ask why? The answer appears to be high humidity in the hives which comes from poorly processed sugar syrap ( same situation can occurr from late nectar flow in October). We know this since we have checked several combs and when shaken, the sugar splatters which is a clear indication of too much water in the comb. The high content of water causes dysentery which increases the humidity in the hive. When the ambient temperature increases in march, the water starts to evaporate from the combs, condensate in the hive and increases the humidity further. The strong colonies can cope, but the weaker have no chance to fan away the humidity and hence they freeze to death. If this happens the best action is to place the weak colony in a much smaller hive, remove all “wet” combs and give one well processed comb of food. The colony gets a chance to recover although no harvest can be expected this year. To avoid this issue use well processed honey and if sugar is to be used be sure to give the sugar when there is plenty of brood in the colony. The image show two of our weak colonies that we have placed in 6 comb boxes.
Av våra 18 samhällen har 17 överlevt vilket är en utmärkt siffra – bara 6% vinterförluster. Men vi har inte som mål att bina bara ska överleva utan de ska även komma ut starka, på minst 10 ramar i april, för att samhället ska vara dugligt som produktionssamhälle. Många av överlevarna är också starka och kommer därmed producera bra i år men dessvärre har vi även 3-4 ynkliga stackare som bara sitter på 1-4 ramar med bin. Varför blir det såhär, kan man fråga sig?
Två av våra kuvösbin. Dessa samhällen sitter på 1-2 ramar med bin och de klarar inte kalla nätter varför vi bär in dem i källaren varje natt
Det finns flera skäl till att bina inte klarar vintern; stress av parasiter, näringsbrist eller fukt. Kvalster: Om man använder sig av den gängse metoden som lärs ut där man väntar med behandling till slutet av augusti är risken stor att bina redan har tagit skada (1). Dessutom kan det finnas mycket kvalster kvar efter myrsyrabehandling då den metoden är opålitlig och därmed lömsk. Studier har visat (2) att effektiviteten kan vara uppemot 95% men den kan lika gärna vara under 50% beroende på temperatur under behandlingen. Har man fått skadade vinterbin dör för många bin under vintern och hela samhället kan gå under. Näringsbrist: Använder man enbart socker får bina näringsbrist och blir lätta offer för sjukdomar (Webinar – invintra på honung – DoD’s bisyssla) varvid samhället riskerar att komma ut på bara några få ramar med bin. Fukt: Har man invintrat starka, friska bin men ändå så ligger det drivor av döda bin på botten av kupan. Dessutom händer det rätt ofta att det dör mängder av bin i mars, då ett skapligt starkt samhälle på 5-6 ramar förtvinar och plötsligt bara har en eller två ramar med bin. Fukt är ofta problemet hos dessa samhällen och de drabbas ofta av utsot, samt har en eller fler mögliga ramar vilket tyder på att miljön i kupan är för fuktig vilket bina inte tål. Varifrån kommer fukten och varför händer det på våren? Svaret är att vintermaten håller för hög vattenhalt, både honung och sockersirap kan ge detta problem. I höstas blev vi tvungen att använda socker eftersom honungen inte räckte till. Vi använde bifor vilket bara innehåller 25% vatten, men trots det hade vi mängder av sockerramar som bina inte klarat av att processa vilket man ser genom att skaka dem. Om ramen skvätter är vattenhalten högre än 20%. För att dra ut det sista vattnet ur maten (från 70% till 80% sockerhalt) låter bina kall torr luft passera den varma sockerblandningen varvid det sista vattnet dras ut (3). Finns det inget yngel är temperaturen i samhället bara 20 grader istället för 35 grader och då går processen dåligt och risken är stor att bina blir sittande med fuktig mat. samma sak kan hända ifall bina drar in nektar sent på året, exempelvis murgröna i oktober. Maten med för hög fukthalt ger bina utsot då tarmen fylls med vatten vilket ökar fukten i kupan. På våren blir det än värre eftersom ökande temperatur gör att en del av fukten i maten förångas och kondenseras på väggar och ramar. Starka samhällen klarar av att fläkta bort fukten medan de svaga riskerar att frysa ihjäl. För att rädda ett sådant här försvagat samhälle får man sätta dem i en mycket mindre kupa och ta bort all blöt mat och bara ge dem en enda ram med väl processad mat. För att undvika problemen på hösten ser man till att bara använda processade honung och ska man komplementera med socker bör den ges medan det finns gott om yngel, varvid bina kan processa bort vattnet. Referenser: 1. Amdam, GV et al. (2004). Altered physiology in worker honey bees (Hymenoptera: Apidae) infested with the mite Varroa destructor (Acari: Varroidae): a factor in colony loss during overwintering? Journal of Economic Entomology. 97(3):741-747. https://doi.org/10.1093/jee/97.3.741 2. Steube, X et al. (2021). Efficacy and temperature dependence of 60% and 85% formic acid treatment against Varroa destructor. Apidologie 52,720–729. https://doi.org/10.1007/s13592-021-00859-5 3. Horn, H and Lüllmann, C. (2019). The honey. InterQuality GmbH
English summary: My beebook is almost complete and this is how the front and back will look Nu börjar boken närma sig tryck – återstår bild av lönn och raps vilket bör komma inom kommande två veckor. Så här kommer framsida, insida och baksida med insida att se ut. Det går bra att förbeställa för den som är intresserad, de 25 första får rabatt.
English summary: Webinar in chemical free Varroa manageent.
Kemikaliefri kvalsterbehandling den 26 april 2026 18:00 – 19:30 (WET) Välkomna
Här är frågor vi ska titta närmare på. Bakgrund: Hur kom kvalstret till Europa? Hur ser kvalstrets livscykel ut? Varför föredrar kvalstret drönarceller? Varför är det dåligt med myrsyra och oxalsyra? Varför är behandling i december meningslöst? Vilka egenskaper har bina som ger resistens? Hur hittar vi resistenta bin? Vad kan vi använda istället för skadliga kemikalier?
English summary: Pure sugar syrup gives weaker bees in the spring due to nutrition stress. As a consequence they need to build their strength during the spring and thus no honey harvest is possible during the first flow. If the bees get to keep their own food and we use minimal with chemicals against Varroa, the bees will be much stronger and thus able to produce a surplus allready in april – most swedish beekeepers dont harvest anything before June. Our strongest hives are now full with Sallow honey, pollen and many combs of brood and we will have to add first super. In the bottom pictures I show the ant protection I built where I have added a labyrint with grease that the ants must pass.
Har man svaga bin som sitter på endast 4-5 ramar på våren, exempelvis pga näringsstress (socker) eller andra anledningar, blir resultatet att bina behöver våren och försommaren att bygga upp bistyrkan. Med optimerad biskötsel, där bina får behålla sin egen mat samt skonsam effektiv behandling mot kvalster, är det fullt möjligt att bina drar in överskott redan i april. Våra starkaste samhällen har redan producerat överskott av honung, producerat första drönarna samt behöver en skattlåda då bägge yngellådorna är fulla med bin, mat och yngel.
Årets första drönare
I en av våra bigårdar har vi fått invasion av stackmyror, vilka är betydligt värre än svartmyrorna. Svartmyror brukar vi låta vara eftersom de aldrig brukar ta sig in i kuporna medan stackmyrorna, däremot brukar ta sig in kuporna. Vi har därför byggt denna ställning med labyrintfot där myrorna tvingas ta sig igenom en labyrint med fett som stopp, se bilder nedan.
ställning med labyrintfötterLabyrinten består av en avklippt PET flaska som fylls med lite fett. Myrorna tvingas ta sig upp via stålpinnen och fastnar i fettet.
English summary: The first real flow for the season is the Salix that provides both nectar and pollen. We had a terrible storm this weekend that nearly blow the hives away, last image.
Igår skulle jag stödmata ett par samhällen i Öxabäck och insåg, när jag öppnade, att där fanns nydragen honung. Idag letade jag rätt på en sälg i solläge och, minsann, där var det fullt pollendrag. Eftersom sälgen är tvåbyggare är det rimligt att anta att även honträdet blommar.
Sälgdrag
Nordiska bin flyger alltid tidigare än hybridbin? Det sägs att nordiska bin är överlägsen andra bin när det gäller att flyga i låga temperaturer, vilket skulle vara en anpassning till korta somrar med ljust sent på kvällen. Det kan säkert stämma, men vi tror att det på våren finns fler faktorer som är minst lika viktiga. För att bina ska kunna ta sig ut ur kupan måste klustret först värmas upp så alla bina är fria att flyga. Därefter måste kupan värmas upp eftersom bina måste ta sig från där de sitter till utgången. Av nämnda skäl är min hypotes därför att samhällets storlek samt placeringen i soligt läge är minst lika viktiga, om inte viktigare, än typen av bin. Idag såg det ut som filmen visar där den närmaste kupan är hybridbin och den bortre är våra nordiska.
Närmaste kupan är hybridbin och den bortre är nordiska bin. Hybridbina är dubbelt så starka samt står i soligare läge vilket gör att dessa kommer ut snabbare ur kupan.
I helgen var det full storm och då var det nära ögat att vi hade fått en katastrof. När vi kom till bigården såg det ut såhär.
Här var det nära ögat. Vi har aldrig haft problem med tidigare stormar men frigoliten sänker uppenbarligen friktionen. Lessons learned – säkra kuporna med spännremmar vid stormvarning.
English summary: Another chapter is ready, see link below. Boken börjar nu närma sig slutet då det endast kvarstår ett kapitel att skriva, kapitlet om honungen. Kapitlet om sjukdomar inklusive ett omfattande delkapitel om kvalster finns nu att läsa för den intresserade. Givetvis beskrivs olika metoder att bekämpa denna pest, men även en grundläggande genomgång av dess fortplantning samt hur kvalstret intog Europa och världen: Bibok – DoD’s bisyssla. För den som vill köpa boken går det bra att förbeställa ett exemplar – de 25 första får 50 kr rabatt. Skicka ett meddelande om ni vill beställa ett ex.
English summary: Today we have nice sunny weather with13 degree C and the bees are flying on Hazel and Crocus. We can also see that Salix are full with buds and will soon bloom. One of our colonies was very weak and during inspection last week there were very few bees left. The queen were still alive so we had to find a quick solution to save her and hence we caged her with a few of the survivors and placed her in a 6 comb hive. We took a comb with bees from our strongest colony and placed them in the ini hive together with honey and pollen. We closed the hive and placed it in our clellar since night temperatures are still below zero degree C. On sunday we released the queen and during todays inspection we found her walking calmly around her new court so it seems the “panic rescue” was successful.
Idag är det strålande sol och 12 grader varför bina flyger för fullt på Hassel och Krokus. Vi tog en promenad där vi kunde konstatera att Sälgen har fullt med “kissar”, dvs knoppar och bara väntar på lite värme. Förhoppningsvis sätter den igång den här veckan, vilket blir årets första drag. Sälg är för övrigt “tvåbyggare” vilket innebär att hanblommor respektive honblommor återfinns på olika träd. De typiskt gula blommorna är hanblommor där pollenet lyser gyllengult medan de nektarbärande honblommorna är betydligt diskretare.
Ett av våra samhällen hade vid första inspektion i början av mars väldigt lite med bin, och vid kontroll förra veckan var drottningen nästan ensam i kupan – goda råd var nu dyra. Vi burade raskt drottningen tillsammans med några överlevare (lite sockerpasta i buren), och plockade fram en av våra 6 ramars avläggare där vi tog en ram med bin från det starkaste samhället tillsammans med en honungsram och en pollenram. Därefter satte vi in drottningen och ställde in kupan i garaget eftersom det fortfarande är kallt på nätterna. Vi släppte ut drottningen i söndags, och i dag bar vi ut kupan och ställde den på samma ställe som originalkupan stod, öppnade och kunde konstatera att hon spatserade lugnt bland sina nya undersåtar. Vi kommer fortsätta att förvara kupan inomhus på nätterna till dess nattemperaturerna stabiliserar sig på plussidan.
English summary: Our black bees have started to produce brood which show that there is not huge differences on that part compared with our hybrids.
Bina har kommit igång ordentligt och oavsett kylan har de redan börjat producera yngel. Det faktum att bina producerar yngel även fast de inte kan flyga överraskar många biodlare på våren. Har man inte gett bina nog med plats under mars- april är det därför vanligt att man får en tidig svärm så fort det blir varmt nog. Vi har även hört många säga att de nordiska bina inte sätter yngel tidigt på våren utan väntar med det tills de kan flyga och fritt hämta in pollen och nektar. För egen del betvivlar jag att det skulle vara några större skillnader mellan de olika underarterna på den punkten, utan mer hänger ihop med när våren kommer och att att gula och svarta bin sätter yngel ungefär samtidigt, bara förutsättningarna är liknande. Här är en bild från idag på vårt svarta samhälle, där man ser att de redan har täckt yngel vilket innebär att de åtminstone är 10 dagar gamla, och de producerade ynglen åtminstone runt den 10 mars.