Manual för nya biodlare

Hej, vad roligt att du tittade in på denna sida då antar jag att du har börjat med bin eller tänker börja med bin. Grattis, ditt liv kommer inte att bli sig likt igen – plötsligt kommer du på dig med att kolla in vilka träd som blommar just nu och börjar lägga ner massor av tid på att börja lära dig vad olika blommor heter, speciellt de som bina gillar. Plötsligt ser du alla humlor och inser att det finns otroligt många olika varianter (38 st i Sverige, jodå det har jag kollat upp) sen finns det över 200 olika sorters vildbin också.

Vi minns hur förvirrade vi var när vi hade gått kursen och fått hem våra första bin – när vi öppnade kupan första gången kunde vi inte skilja på honungs och yngelceller och stod mest och kliade oss förvirrat i huvudet. Så därför tänkte vi att vi skulle skriva ihop denna enkla manual för den nyblivne biägaren. Först ett finger i luften – även om det “bara” är insekter så är det ändå husdjur som vi valt att skaffa så därför är det vår plikt att sköta om dem så de mår så bra som möjligt.

Det första man måste göra är att skaffa grundutrustningen, skyddsdräkt, handskar, kupkniv och vattenflaska som vi spetsar med lite aromatiska oljor (här använder vi absolut inte rökpust – vi skulle ju ta hand om bina). Det finns billiga vita dräkter som funkar bra men så finns det också en ventilerad dräkt med dubbelt finmaskigt tyg – den kostar lite mer men är oerhört skön när det är varmt samt att den är helt sticksäker då gadden inte går igenom dubbeltyget. Utöver detta behövs också kupmaterial och då får man bestämma sig vilken modell man vill ha och se till att ha extra vaxramar för det kommer alltid vara brist på ramar. Detta måste man se till att ha fixat innan bina kommer annars blir det stress längre fram när allt material är slut hos återförsäljarna.
Vi använder stapelkupor och där är det viktigt att se till att ha en modell med nätbotten och ett varroainlägg som är under maskorna så man lätt kan kolla nedfallet utan att störa bina.

Sen får man välja ifall man ska ha ett övervintrat samhälle eller en avläggare – idag kan jag tycka att en avläggare är bäst att börja med, men å andra sidan blir det inte så mycket honung av en sådan första säsongen vilket ju är själva poängen med att ha bin. Här måste vi redan börja prata om tråkiga saker, dvs Varroan, som är en parasit som garanterat dödar bina inom 2 år om man inte vidtar rätt åtgärder. När man köper ett samhälle bör säljaren berätta hur mycket Varroa som samhället har och vilka behandlingar som gjorts så man kan planera kommande behandlingar mot Varroan.

Innan samhället levereras bör man ha en bra plats för bina, gärna med lite vindskydd från nordanvind, med morgonsol och skugga mitt på dagen. Inte lätt att lösa allt kanske men tänk ett varv innan platsen bestäms. Ska man ha sina bin nära grannarna är det bra att se till så bina får flyga uppåt – tex med ett staket där man sätter klängväxter (själva har vi boysenbär och druvor så våra kupor syns knappt). Tänk också på att ställa kupan så att flustret är orienterat så att man enkelt kan stå bakom och arbeta och att inte bina har sin inflygningsriktning precis över din gräsmatta eller där du brukar vara. Skulle du komma på senare att platsen inte är helt optimal så går det att flytta, vi kommer att berätta om hur man gör detta under tipssidan.

stapelkuporna står skuggade av druva och boysenbär. Mat och skydd för bina.

Så kommer äntligen den stora dagen när bina kommer – vi antar att det är ett invintrat samhälle så vi tar det därifrån.

Kupan är på sin plats och den ska ha två lådor direkt (använd en sten på locket eller bind ihop med spännband) och om den inte levererades med två så sätter man på en, vi sätter på den ovanpå men olika biodlare säger säkert olika. Nu ska vi börja hålla koll på Varroan (ett tips är att skaffa en bidagbok där man skriver ner allt man gör) och därför ska varroainlägget in direkt och skaffa sedan rutinen att kolla nedfallet varje vecka tills du är säker på att du har lågt antal. Om nedfallet är för högt (>20 /7 dagar) gör en behandling med mjölksyra. Blanda 15% syra och använd sprayflaska, ca 3 spray per ramsida.

varroainlägg med lite blandat skräp men ingen Varroa – här ser det bra ut

När samhället kom borde de ha rejält med mat men det måste man kolla – där bör finnas minst 3 ramar med mat så de har till vårutvecklingen även om det skulle bli lite kallt väder. Sista veckan i april ska drönarramen (jag kallar den Varroafällan) in i yngellådan – det är en tredelad ram utan vax och där kommer bina att göra drönarceller. Eftersom Varroan föredrar drönare så kommer majoriteten av Varroan att krypa in där och rätt skött kan man klara sina bin med bara denna enkla behandling. Bina kommer börja bygga ut alla tre delarna samtidigt och efter en vecka skär man bort vaxet från två av delarna och vecka två skär man bort en av dessa igen. Då har vi yngel i tre stadier och kan snart börja skära bort en del med stängda drönarceller varje vecka (de måste vara stängda innan man skär bort dem så varroan säkert krupit in) och så fryser vi in vaxkakan med fångade Varroa. En del kan tycka att det är makabert att döda drönare men det kommer finnas tillräckligt många drönare ändå, och på detta sätt kan man hålla Varroan nere utan att ta till kemiska medel.

3 delad Varroafälla/drönarram
Varroa i drönaryngel från varroafälla

I maj och juni går det oerhört fort så det gäller att vara med – vi gör följande koll varje vecka from andra veckan i maj:
1. Kolla mat – alltid minst tre fulla ramar med mat
2. Finns det svarta ramar (ramarna blir svartare ju fler gånger som det varit yngel i dem) byter vi ut dem mot nya fräscha om de är tomma. Finns det yngel och/eller honung i dem åker de upp i skattlådan när den är på plats (brukar bli när det inte är risk för frost längre så slutet på maj). Se bara till att uppflyttade ramar inte har spätt yngel för då kan de få för sig att göra en visecell. Se också till att drottningen inte följer med. Är hon märkt? Annars märker man henne så fort man hittar henne. Hur vi gör drottningmärkning kommer under tipssidan.
3. Finns det fulla ramar med nyindragen mogen honung tar vi bort dem och förvarar i plastbackar tills vi ska slunga. Det räcker med 3 fulla honungsramar i samhället när det finns bra med dragblommor, för mycket mat ger trängsel och triggar svärmlust. Vi låter inte överskottshonung stanna i kupan, eftersom vi vill ha koll på vilken honung och hur mycket de har – har man fulla honungsramar i en plastlåda är det också lätt att stödmata ett svältande samhälle när draget tar slut. Vi skattplockar således honungen allteftersom den kommer in.
4. Hittar vi drottningen är allt gott och väl men inte nödvändigt. Vi letar upp ynglet och hittar vi ägg och öppet yngel med små korvar vet vi att vi har en fertil drottning. Vi bör ha minst 5 ramar med yngel i mitten av maj gärna mer.
5. Skär ut en del av drönarramen.
6. Börjar det bli mycket honung i yngellådorna är det definitivt dags för skattlåda – vi brukar alltid flytta upp ett par ramar med lite täckt yngel blandat med honung så de hittar det nya utrymmet. Vi delar av med spärrgaller så drottningen inte kommer upp i skattlådan.
7. Kolla efter ägg och att de inte börjar bygga viseceller vilket är tecken på kommande svärmning.
8. Kolla Varroanedfall – mindre än 20 st på en vecka så kommer varroafällan att ta dem och bina påverkas inte av en så pass låg nivå. Har vi uppåt 25-30 st på en vecka kan det behövas en mjölksyrabehandling för att få ner nivån, och den kan man få upprepa två ggr eftersom den inte går in i täckta celler. Mjölksyra är snällt mot bina och därför föredrar vi den om vi måste göra en behandling. Händer sällan under drönarperioden utan oftast i slutet av juli eller början av augusti.

En sådan här genomgång tar 15 minuter när man är van men räkna med det dubbla i början. Ser allt bra ut skattar man sin honung och går och tar en kopp kaffe och fyller i sin bidagbok.

Honung, yngel och lite pollen

Vill man ha fler samhällen kan man göra en avläggare i början på Juni – då tar man ut en ram med yngel där det måste finnas lite ägg, en ram med honung och en ram som har pollen och ser till att det finns bin så de täcker yngelramen. Man kan få fylla på med lite ambin eftersom dragbina flyger tillbaks till hemkupan och så fyller man på med tomma ramar till den nya kupan är full. Efter 7 dagar har de byggt ut en eller flera celler till viseceller, de är stora ca 3 cm långa.

Öppnade viseceller

Vi spar de två-tre finaste, och tar bort de övriga, för har de för många kan de döda varandra och ingen blir kvar. Efter ytterligare en vecka föds hon och så tar det 1-2 veckor innan hon är parad och man får börja leta ägg. Hittar man ägg är allt gott och väl och vi märker givetvis även den nya drottningen. Se till att avläggaren har mat, och ta från ditt förråd av ramar ifall det behövs, men fall inte för frestelsen att ge socker det hämmar utvecklingen och ger svaga bin. Skulle det av någon anledning ha gått illa och ingen drottning syns till kan man pröva att sätta in en ram med spätt yngel igen. Finns drottningen så gör de inga viseceller men är hon borta gör de nya och vi får börja om. Det går bra att göra avläggare in i Juli utan problem.

ny omärkt drottning i mitten. Hon har stor en stjärt och svart sköld

Nu har vi kommit in en bit i Juni och då bör det ha blivit en del honung, vi borde ha nära noll nedfall i Varroafällan, vi bör ha fått på skattlådor så de har utrymme. Nu får vi ha koll på svärmlusten, och har vi gett dem plats, gett dem nytt vax att jobba med och tagit bort överflödig honung så borde de inte ha visat svärmtendenser. Men, om det börjar komma viseceller är det ingen ide att försöka ta bort dem, som en del säger, för bina kommer bara göra nya celler. Har de bestämt sig så har de bestämt sig och försöker man stoppa det så blir de bara passiva och irriterade. Nej, då får man göra en drottningavläggare istället, och den gör man som en vanlig avläggare, men man flyttar bort drottningen till ny kupa med allt öppet yngel (utom en med helt nylagda ägg som stannar i hemkupan) och någon matram. Hemkupan får förutom ramen med spätt yngel behålla allt täckt yngel – de får bara en visecell (ger vi dem två, eller flera kan de svärma ändå).

Runt midsommar slutar de göra drönare och då tar man bort Varroafällan – ofta börjar de lägga honung där, och det vill vi inte, så bort med fällan för detta året. Nu bör du ha nära noll nedfall och om det är så behövs vanligtvis ingen mer behandling överhuvudtaget, se varroakontrol under Bertils budord för mer detaljer.

Nu har du säkert slungat din första honung – visst var den första slurken himmelsk?
Slunga inte all honung du har plockat in för vi skulle sköta om bina, eller hur? Därför ska man alltid se till att ha minst 5 ramar honung per kupa kvar i sina plastlåda – reservmat ifall det blir slut på drag och som mat till invintringen. Vi tvingar inte bina att bara äta socker hela vintern eftersom de behöver honung för sitt immunförsvar, se “vintra in på honung” under Bertils budord. Dessutom, om vi vintrar in delvis på socker, behövs 1-2 ramar som drivfoder nästa vår.

Var ditt första samhälle en avläggare brukar de levereras runt midsommar och då följer man manualen härifrån, givetvis alla förberedelser med material och plats som tidigare beskrivits. Bäst att alltid göra en mjölksyrebehandling på en avläggare eftersom vi inte vet status på dem. Enda gången jag rekommenderar att göra förebyggande behandling är när man får in ett nytt samhälle som man inte känner till historiken vad gäller Varroa.

Nu har vi kommit halvvägs på ditt första år och så här långt har det förhoppningsvis gått bra, eller hur?

I juli kan draget börja gå ner och nu kan vi också inspektera bara varannan vecka, men då bör vi å andra sidan se till att det finns 5 ramar i kupan, så de fortsätter göra mycket yngel. Vanligtvis finns det mat så de kan föda sig men det brukar bli klent med överskott, möjligen någon enstaka ram. Förresten, bor du i rapsodlarområde? Isf ska den honungen tas bort direkt när den kommer in – den ska absolut inte täckas bara kolla att den inte stänker vid skakprov – slungas och burkas direkt. Den blir till cement på nolltid och går inte att få ur om den hinner kristallisera. Den fungerar bra som sommarmat men inte som vintermat eftersom det behövs vatten för att omsätta den. Gäller all snabbkristalliserande honung.

Finns det Ljung där du bor kan det hända du får ett sista drag, dvs Ljungdraget. Vill man ha ljung så är det extra noga med att se till att bina sätter mycket yngel i slutet av Juli, så de är starka i början på augusti, och därför måste man se till att de har 5 ramar med honung. Ljung är tixotropisk, dvs den är seg till sin karaktär så den är svår att få ur ramarna utan en perforator, fråga om er förening har en att låna ut. Det finns handverktyg som funkar mer eller mindre bra. Vill man inte ha ljung bör man starta invintringen innan den blommar.

Så är det dags att börja tänka på invintringen och blandar man socker och honung kan man inte vänta för länge eftersom det behövs värme för att fläkta ner sockerblandningen. Invintrar man på 100% honung är det inte lika noga när man gör det sista då de inte behöver processa någonting – honungen är ju redan täckt och klar.
Men oavsett brukar det vara lämpligt att starta invintringen när Ljungdraget är klart.
1. Kolla Varroanedfallet noga – mindre än 20 per vecka behövs ingen behandling (varken myrsyra eller oxalsyra). Vid 25 nedfall kör vi mjölksyra och kollar igen tills det är lågt nog. Myrsyra använder vi bara vid extremt nödfall (mer än 35 nedfall/vecka), då det är en stark syra som kan döda drottningen om man har otur.
2. Lyft av skattlådan, som blir den nya matlådan och ställs överst. Vi rekommenderar att invintra enbart på honung men åtminstone minst 50% honung (8-10 kg). Behöver man fylla på med socker så ge isf sockret på kvällen när alla bina är inne så minskar vi risken för röveri. Tro för övrigt ingen som hävdar att honung skulle vara farligt för bina, även om förstås raps och cementhonung inte fungerar som vinterföda. Fick du rapsramar över – spar dem till våren blir perfekt drivfoder. Slå sen ihop de två yngellådorna till en och ta bort alla outbyggda eller tomma ramar samt behåll all honung, pollen och yngel
3. Vi övervintrar på två lådor för det är bäst för bina och lättast för oss, se artikel under Bertils budord för detaljer.
4. Vi tar bort varroaluckan för bättre ventilation. Alla sommarluckor tas också bort för annars kan fukt tas upp av luckan varför vi får fukt mellan luckan och vägg.
5. Vi sätter på flusterförminskaren med musskyddet så inga möss kommer in.
6. Som nybörjare är man förstås orolig, så om ni vill, gör oxalsyrebehandling, även om den är helt onödig om nedfallet är lågt som jag tidigare beskrivit. Men om det känns lugnast så gör den första året, för säkerhets skull. Vi har inte gjort oxalsyra på flera år och har få vinterförluster.

Så var första året till ända och har du följt denna manual kan du lugnt vänta in nästa vår och det finns inget bättre vårtecken än att se bina flyga första gången. Och gjorde du avläggare så har du nu två eller kanske tom tre samhällen och du är på väg att bli en biskötare (biodlaren har bin men Biskötaren tar hand om sina bin).

Hur man förvarar vinterramar kommer under tipssidan.

rensningsflykt feb 2021, notera det vita musskyddet